Cuma, Aralık 24

Çalışıyorsa, tamir etme

Ekşi sözlük üzerinden öğrendiğim ve geçerli olduğunu bizzat test ederek öğrendiğim bir söz var: "If it ain't broke, don't fix it." Yani; başlıkta da söylediğim gibi, kullandığın cihaz (özellikle elektronik cihazlar için geçerli) bozulmamışsa, çalışıyorsa tamire kalkışma. 


Şimdi efendim, neden bu sözün doğruluğunu test etmek durumunda kaldım. Son 6-7 aydır bilgisayarım çok ses çıkartıyordu. Günlük kullanımda çok farketmezken, gece sessiz ortamda ya da başka sessiz. uslu pcleri duyunca benimkinin çok ses çıkardığını anladım. Hemen bir kaç forum karıştırdım, ve sorunun kasa veya işlemci fanından olabileceğini tespit ettim. Bende paraya kıydım ve şu aşağıdaki fanı aldım.
Xigmatek'in 2008 fiyat/performans ödüllü Red Scorpion fanı. Fiyatı vatan'da oldukça iyiydi. Okuduğum tüm testler soğutma performansı ve sessizliğini övüyordu. Aldım ve eve geldim. İşte burada atasözü devreye girdi. Gül gibi çalışan pc'yi söktüm, yetmedi fanı daha rahat monte etmek için anakartı söktüm. Vee da da dan!!!. Yeni fanı monte etmeye çalışırken hem sinir krizleri geçirdim, hem de bir ayağını kırdım. Ama olsun monte olmuştu ya. Hemen çalıştırıp ses ve sıcaklık değerlerine baktım. O da ne? Ne ses'de ne de sıcaklıkta herhangi bir düşüş yoktu. Daha önceki ekran kartı fanı tecrübemden öğrendiğim üzere, fanı iyi monte edemediğimi anladım. 

O günlük pc o şekilde kaldı. Ertesi gün, yine iyi kötü çalışan pc'yi söktüm. Fanı tekrar söktüm, termal macunu iyice sürdüm ve tekrar montaja kalktım. Veeeeeee... Tahmin edersiniz ki bu sefer daha berbat oldu. Hiç bir şekilde fan monte olmadı. Dahası; fan monte olmadığından dolayı işlemci aşırı ısınıp pc'nin hiç açılmamasına sebep veriyordu.

Yaklaşan sınavım sebebiyle pc'yi öylece bıraktım. Ta ki bugüne kadar. Aslında fandan umudumu kesmiştim, amacım 12 tl'ye ucuz, idareten bir şeyler almaktı. Bu arada eski fan ne oldu derseniz, onun da ayaklarından birisini yenisiyle değiştirmek için kırmıştım. Tabi iki-üç gün önce aldığım fanın çöpe gitmesine içim razı olmadı ve bugün tekrar uğraştım. Sonuç: Kasanın yatay konumda kalması dışında sorunsuzca ve tam performanslı çalışan bir fan.

Gelelim ses olayına. Bilgisayarda ses yapabilecek her şeyi değiştirdikten sonra afacan psu'mun sebep olduğunu öğrendim.
FSP Bluestorm II 500 watt güzel, hatta tabir-i caizse canavar gibi bir psu. Zamanında yine piyasanın en iyi fiyat/performans ödülünü almış bir ürün ancak son 6 aydır beynimi eritiyor. Tabi dayanamayıp onu da söktüm ve ilk yenilgimi aldım. Psu fanı kabloyla direk psu'ya bağlıydı ve değiştirmek şimdilik beni aşan bir şeydi. Ben de ikinci döneme kadar yenilgimi kabul edip, pc'ye dokunmamaya karar verdim.

Siz siz olun hem yukardaki sözü unutmayın, hem de benim gibi sökme takma işine giriyorsanız, sorunu doğru tespit ettiğinizden emin olun.